Kwaliteit

Volgens de onderwijsinspectie is de kwaliteit van het onderwijs op onze school al jaren goed. Dat is prettig voor hardwerkende team en we zijn er best trots op

De uitstroom naar het Voortgezet Onderwijs volgens de verwachtingen. De verwijzingspercentages staan in de tabel in de jaaruitgave van onze Schoolgids .

We houden de kwaliteit van ons onderwijs op peil door:

• De groepen zo klein mogelijk te houden. Kinderen kunnen dan rustig werken en krijgen meer persoonlijke aandacht. Dat lukt uiteraard niet in elke groep, want de jaarlijks beschikbare formatie moeten we eerlijk verdelen.

• Goed geschoolde Kwaliteitscoördinatoren (Olga Andreae en Ineke Kalter). Zij organiseren de zorg voor de leerlingen. Zij zorgen ervoor dat de toetsen van het Leerling Volgsysteem (LVS) op tijd worden afgenomen en dat de resultaten op de juiste wijze worden geïnterpreteerd. Olga en Ineke richten zich op de "rugzakleerlingen", op alle leerlingen met handelingsplannen, op de leerlingen met een individueel leerprogramma en coördineren de R.T.

> zie ook: protocol leerlingenzorg (pdf) onderaan deze pagina

• Een plusklas voor de midden- en bovenbouw. Een geschoolde collega (Moniek Nijboer) leidt de plusklas 1x per week.

> meer informatie over de plusklas

> zie ook: protocol meerbegaafdheid (pdf) .

• Een onderwijsassistent  werkt individueel met (groepjes) leerlingen aan de opgestelde handelingsplannen in de RT-ruimte of in de klas.

• Engels in de groepen 1 t/m 8.

Een vakleerkracht gym en Motorisch Remedial Teacher: Johan Pekel geeft op vrijdag de gymlessen (turnen) aan de middenbouw en geeft MRT aan de groepen 1 en 2.

Kanjerschool. Alle teamleden hebben de cursus “ Kanjertraining” gevolgd. We zijn een gecertificeerde “Kanjerschool”.

> zie ook: protocol pesten (pdf) . Pestcoördinator is Olga Andreae.

Moderne leermiddelen. We werken met de nieuwste methodes die aan de kerndoelen voldoen, moderne ICT-materialen (laptops, tablets, digiborden, touchscreens, computers, etc.) én ontwikkelingsmateriaal “Onderbouwd” voor de kleuters.

Certificaat voor Wetenschap en Techniek (VTB). Na een uitgebreid cursuspakket van 4 jaar gevolgd te hebben en met een jaarplan voor techniek, hebben we vanaf 14 september 2011 het certificaat VTB.

Drents Verkeersveiligheidslabel (DLV). We willen ook een verkeersveilige school zijn en daarom werken we al jaren samen met verschil-lende verkeersouders. In mei 2010 schroefde de burgemeester de felbegeerde DVL-plaquette op onze gevel.

Veel leraren hebben een coördinerende taak binnen de school zoals bijvoorbeeld lees- en bouw- coördinator. Zo is iedere leerkracht verantwoordelijk voor een stukje onderwijsorganisatie. Op die manier willen we de kwaliteit van ons onderwijs constant verder verbeteren.